Paco’s Muzikale Wereldreis was een groot succes

Afgelopen zondagochtend èn –middag stond de theaterzaal van De Cammeleur in het teken van een groots muzikaal project van het jeugdorkest Koninklijke Muziekvereniging Dongen: Paco’s Muzikale Wereldreis. Een jeugdorkest, popcombo, gelegenheidskoor en een vijftal getalenteerde hoofdrolspelers zorgen voor een mooie onderhoudende theatershow. Twee uitverkochte voorstellingen en dat met een eigen productie, echt bijzonder. Na afloop van de twee uitvoeringen waren alleen maar lovende woorden te horen: “Wat een talent in Dongen”. De muziekvereniging heeft zich met deze productie weer prima op de kaart gezet.

De bezoekers werden feestelijk ontvangen met een kleurrijke ballonnenboog bij de ingang van De Cammeleur. In het grand-café waren de tafeltjes sfeervol aangekleed met verschillende landsvlaggen en de mooie papegaaien in ballonnen uitgevoerd maakten het plaatje al compleet. De muzikale wereldreis kon beginnen. Bij entree van de theaterzaal werd een ieder verrast met een mooi decor, diversen podia met muzikanten en in het midden een heuse luchtballon. Nadat iedereen zijn plaatsje op de tribune gevonden heeft, startte het eerste muziekstuk (een eigen gecomponeerde ouverture) verzorgd door het jeugdorkest onder leiding van dirigent en arrangeur Rolf Rombouts. Dan komt Paco, de papagaai, achter de ballonmand op. Een mooie rol vertolkt door Jelle Verdaasdonk. Hij neemt het publiek mee met zijn wereldreis. Hij gaat op zoek naar zijn roots, maar zijn baasjes gaan hem met een luchtballon achterna. De drie zussen Sam (Dominiek van Os), Suus (Eva den Boer) en Saar (Lizze Versluis) gaan samen met de luchtballonvaarster Babs (Dewy Bosters) naar hem op zoek. Er volgt een meeslepend verhaal waarbij een groot aantal landen worden aangedaan en even zovele muziekstijlen door het jeugdorkest ten gehore worden gebracht. Ook het gelegenheidskoortje, onder leiding van Marjolein Heijne, doen de dansjes mee, het zorgt voor een groot geheel. Mexico is het eerste land wat wordt aangedaan, het lied Mexico (uit Samson & Gert) wordt ook door de kinderen in het publiek meegezongen. Het verhaal vervolgt, papegaai Paco is al weer in Amerika, een mooi bigband-achtig muziekstuk (Drums gaan Boem, K3) wordt nog enthousiaster meegedaan. De sfeer zit er prima in. De jeugdige acteurs / zangers voelen zich onder begeleiding van Dewy op hun gemak en laten dit ook zien in hun onbevangen spel. Ook de wisseling van de filmbeelden in de grote luchtballon mag er zijn. Precies uitgesneden in de vorm van de ballon zien we, tijdens de reis naar weer een ander land, een filmpje verschijnen, ook weer onder de klanken van hetzelfde muziekstukje. Het publiek beantwoord dit inmiddels met ritmisch geklap, de zaal zit echt in het verhaal. ‘Koud’ van K3, ‘1001 Night’ van Chipz, ‘Waka Waka’ van Shakira en ‘Pina Colada’ (K3) worden achtereenvolgens gezongen ‘in’ de betreffende landen. Tussentijds is er toneelspel, waarbij een aantal woordgrapjes door het oudere deel van het publiek worden opgemerkt. Een fantastische mix. Van uit China (Kung Fu Fighting), waar ook nog even een workshopje van deze verdedigingssport werd gedaan, komt de ballon met de zusjes en Paco, die inmiddels een vriendinnetje papegaai Robusta (gespeeld door Lot Donkers) heeft opgedaan, terug in Europa. De landing werd ingezet op de alpenweides in de bergen van Oostenrijk. DoReMi uit de Sound of Music werd gezongen zoals de familie Von Trapp dat deed, compleet met knikjes door de knieën (ook door de trompetsectie). Gevolgd door een echte tranentrekker ‘’s-Avonds bloeit de liefde op’ werd met een duet door Paco en Robusta de zaal geraakt. Maar voordat je het wist was het gezelschap weer terug in Nederland waar, met een door Rolf Rombouts eigen gecomponeerde versie van ‘de Vogeltjesdans’ (compleet met dansje), de reis werd afgesloten. Een groot applaus golfde door de zaal, een staande ovatie. De trotse voorzitter Kees Broeders dankte alle deelnemers en sprak zijn waardering uit voor de vele vrijwilligers die ontzettend veel werk hebben verricht om deze productie mede tot stand te brengen. Tot slot nogmaals het laatste muziekstuk, waarbij alle aanwezige kinderen werden uitgenodigd om ook de ‘vogeltjesdans’ mee te doen. Het was een feestelijke afsluiting van een unieke productie. Alle betrokkenen, via een echte aftiteling in de ballon getoond, kunnen trots zijn op dit resultaat, het was fantastisch. Benieuwd wat het eerstvolgende project voor het jeugdorkest Koninklijke Muziekvereniging Dongen zal zijn, het publiek zal na deze wervelende kindervoorstelling er zeker weer voor warm lopen.