Eerste concert Harmonieorkest Koninklijke Muziekvereniging Dongen oogst veel lof.

Afgelopen zaterdag vond in de spiksplinternieuwe grote zaal van De Cammeleur het eerste concert van het harmonieorkest van de fusievereniging plaats. Dit concert had de toepasselijke titel ‘Een Nieuwe Start’ meegekregen, een passende titel gezien de nieuwe accommodatie en de nieuwe muziekvereniging. Het was ook een eerste kennismaking met de nieuwe kledinglijn van de vereniging. De kleding was geheel zwart met turquoise details, de dames met een shawl en de heren met een stropdas, beide voorzien met het beeldmerk van de vereniging. Voor een uitverkochte zaal werd een zeer gevarieerd programma gebracht, wat door het publiek zeer gewaardeerd werd.

Het concert begon verrassend. Het zaallicht werd gedoofd en zonder enige aankondiging betrad dirigent Sebastiaan Hettema de ‘bok’ en begon het orkest met het muziekstuk “Als Sprach Zarathustra”, een imposant begin. Het harmonieorkest, voor deze gelegenheid uitgebreid met een popcombo, zette gelijk de toon. De ereleden, het complete college van B&W èn in het bijzonder burgemeester Marina Starmans, de beschermvrouw van de muziekvereniging, werden in het openingswoord van voorzitter Kees Broeders welkom geheten. Vervolgens verzorgde presentator Björn Legius de introductie van de muziekstukken. Na het instrumentale “Rock Symfonie” bracht zangsoliste Ilse van Wuijckhuijse “Summertime” en “Habanera” afgewisseld door “Cast Away” door het orkest. Voordat de ongeveer 250 aanwezige muziekliefhebbers van de pauze mochten genieten werd door het orkest “Lord Tullamore” vertolkt, opzwepende Ierse folkmuziek. In de pauze werd door het publiek de akoestiek in de zaal geroemd en ook de comfortabele tribunestoelen vielen goed in de smaak. Direct na de pauze herkenbare filmmuziek in “Lights! Camera! Action!”, gevolgd door “Seagate Overture” en “The Sound of Music”. Dit laatste muziekstuk uit de gelijknamige musical was voor velen een feest der herkenning. Rob Heijkant, de tweede zangsolist van deze avond, startte met het vlotte stuk “Crazy Little Thing Called Love” en vervolgens bracht hij het ingetogen “An American Trilogy” van Elvis Presley op indrukwekkende wijze. Na het applaus zette dirigent Sebastiaan Hettema in voor de eerste toegift “Amigos Para Siempre” een duet met Ilse en Rob. Na het dankwoordje van voorzitter Broeders en de bloemen voor de presentator, zangsolisten en dirigent sloot het harmonieorkest af met een tweede toegift “Always Look on the Bride Side of Life!”. De muzikanten werden beloond met een verdiende staande ovatie. In het sfeervolle grandcafé van De Cammeleur werd zeer tevreden teruggekeken op deze eerste kennismaking met het harmonieorkest van Koninklijke Muziekvereniging Dongen onder leiding van Sebastiaan Hettema. Je kon zien dat er de afgelopen maanden hard naar dit concert was toegewerkt. Op vrijdag 14 december volgt het tweede concert in De Cammeleur, geheel in stijl, een kerstconcert. Nu rest nog een mooie herinnering van een geslaagd eerste concert. De nieuwe start is gemaakt, wat ons betreft was het een vliegende start.