Nieuwjaarsconcert

Het jaar muzikaal en vrolijk gestart in de Cammeleur

Op zaterdag 6 januari heeft Koninklijke Muziekvereniging Dongen het jaar traditioneel ingeluid met het Nieuwjaarsconcert. Zoals elk jaar traden hier alle orkesten op: het Jeugdorkest, het Harmonieorkest en het Middenorkest.

De avond werdd gepresenteerd door Gerard Jansen en Marieke van Baaren. Op een speelse manier startten ze de avond en kondigden ze het Jeugdorkest aan. Dit orkest is o.l.v. Rolf Rombouts. Er werd een terugblik gedaan naar Live Music de Pubquiz die in april 2022 plaats heeft gevonden met de nummers Valerie (gezongen door Anna van Zon) en de Rock Tune Mix. Hierbij werden 3 nummers gespeeld als voorproefje voor de Muziekfabriek die zondag 7 januari heeft plaatsgevonden. Hiervoor werd zangeres Nienke Borst ingezet om samen met Anna een mooi optreden te geven.

Na het Jeugdorkest werd het podium klaargezet voor het Harmonie orkest. Dit was het eerste optreden met de nieuwe dirigent Peter Bongaerts. Hier pakten Gerard en Marieke de kans om Peter even een diepte interview te geven. “Klassiek of Rock?” “Classic Rock”. En zo nog meer dilemma’s. In mei gaat het Harmonieorkest op concertreis. Verschillende nummers die deze reis ook voorbij gaan komen, werden deze avond gespeeld, zoals J’aime la vie en Tulpen aus Amsterdam. Ook werd de Deep Purple Medley nog teruggehaald uit het geslaagde Pop Rock in Concert die plaatsvond in oktober 2023.

Na de pauze nam de voorzitter Mark Wempe tijd om een oud-vrijwilliger in het zonnetje te zetten. Frans Jacobs is na 18 gestopt als vrijwilliger en dat wilde de vereniging niet zomaar voorbij laten gaan. Ze zijn erg blij met de inzet die Frans heeft gegeven de afgelopen jaren en gaan dit erg missen. De jubilarissen van de vereniging worden elk jaar toegesproken door de voorzitter. Dit jaar zijn er twee jubilarissen: Ad de Boer en Marian van Bree. Ad en Marian zijn al 25 jaar lid van de vereniging.

Het was tijd voor het Middenorkest o.l.v. Harm Jan Schenkel, het laatste orkest van de avond. Het eerste Nieuwjaarsconcert van deze dirigent, dus weer tijd voor een diepte-interview. Hier ging het vooral over de keuze waarom deze dirigent dit keer koos voor het dirigeren van een orkest in plaats van een koor, wat hij gewend is. Harm-Jan is componist en schrijft ook voor blaasinstrumenten, dus dan is de keuze voor de hand liggend. Er werden stukken gespeeld die op het Kerstconcert langs zijn gekomen. Deze vond plaats in december 2023. Een stuk over romantiek genaamd Mood Romantic en ook een stuk genaamd Groovee. Een divers en sterk programma, neergezet door het Middenorkest.

En zo eindigde het traditionele Nieuwjaarsconcert van Koninklijke Muziekvereniging Dongen. Op naar een muzikaal 2024!